Dag 5 Ogy-Fenain 87km/tot 447km//7C-2BftZ - Reisverslag uit Fenain, Frankrijk van Guus Veire - WaarBenJij.nu Dag 5 Ogy-Fenain 87km/tot 447km//7C-2BftZ - Reisverslag uit Fenain, Frankrijk van Guus Veire - WaarBenJij.nu

Dag 5 Ogy-Fenain 87km/tot 447km//7C-2BftZ

Door: Guus

Blijf op de hoogte en volg Guus

03 April 2015 | Frankrijk, Fenain

Ogy (België) - Fenain (Frankrijk) // vrijdag 3 april 2015
Vanmorgen afscheid genomen van Jo en Marie Claire Thonus. Daarna op weg naar Frankrijk. Omdat er in Marchiennes weinig B&B, aldaar chambre d'hôtes genaamd, zijn, al om 9:30 uur gebeld met madame Lasagesse. Echter, omdat haar kinderen met de Pasen overkomen geen ruimte. Maar, en toen schakelde zij in perfect Engels over, ze zou wat gaan regelen voor mij. En zie, 3 kwartier later belde ze terug dat ze wat geregeld had. Ze gaf er een hele beschrijving plus telefoonnummers bij, maar in elk geval moest ik op de route aanleggen bij L'auberge au pile. Ze ging die ook bellen en die konden mij dan de juiste weg wijzen. Dank! Tenslotte vroeg ze me of ik het mobiele nummer van haar wil doorgeven voor de reisgids van Sweerman. Doe ik natuurlijk.

Het is een dag met miezerige regen met zuidenwindje kracht 2 tegen. Daar word je uiteindelijk toch nat en koud van.
Tournai (Doornik) aangedaan en daar middagboterhammen van Marie-Claire genuttigd. Beetje trieste stad, maar komt misschien ook wel door regen en temperatuur.

Daarna Frankrijk binnengereden. En, zij het met de nodige moeite omdat nieuwe wegen en rotondes de routebeschrijving danig parten spelen, toch in het bos van Marchiennes de auberge gevonden. Overigens ligt hier vlak bij het bos van Wallers, voor de wielerliefhebbers bekend van Parijs - Roubaix.
Natuurlijk wist de dienstdoende barman niets van het telefoontje van madame Lasagesse. Nadat hij me een heerlijk pilsje van het merk Bavik had geserveerd (als je fietst is je dorst groot en smaakt zelfs paardenpis), ging hij telefoneren. En .... jawel contact met Mirjam van gîte L'orée des Marais in Fenain en akkoord. Na enige uitleg over de route op pad.
Na 3km deugde er niets meer van de beschrijving dus maar overgeschakeld op de GPS. En zie, te 16:00 uur draaide ik de straat van de gîte in en daar stond Mirjam, een roodharige Française van goed 40 al enthousiast te zwaaien.

Ze gaf aan dat de gîte ook B&B is en dat ze een kamer voor me heeft. Het is een Franse boerderij met een grote binnenplaats. Fiets in de schuur en Mirjam sjouwt ook 2 sacs (= fietstassen) mee naar binnen. Uitleg over hoe alles werkt, inclusief Wifi dat verdomd snel is. Heb ik wel anders meegemaakt onderweg.

Vandaag maar eens geen frieten. Wat verantwoorde broodjes en beleg gehaald en op kamer opgepeuzeld.

Zojuist kamer gereserveerd in hotel Florence in St. Quentin. Ga ik morgen heen, blijf 2 nachten. Zondag rustdag, onderstel vraagt daar om. Zie er nu al naar uit.

Lied van de dag: Nathalie / Gilbert Becaud //

https://youtu.be/NcjwwGcpYiM

  • 03 April 2015 - 22:32

    Karin:

    Wat een geweldige tour en onderneming! Geniet van je rustdag!

  • 04 April 2015 - 01:05

    Onno Seegers:

    Dat gaat goed Guus. Neem een extra eitje voor een vrolijke Paas!!

  • 04 April 2015 - 11:05

    Han:

    Ha Guus,

    Je doet het bewonderenswaardig goed. De verhalen blijven ook de moeite waard; ik zeg met Kate & Anna McCarrigle: Qui annonce recoit reponse, qui demande a recompense. Wat het ook betekenen moge.

    Rustige Pasen,

    Hans.


  • 04 April 2015 - 15:24

    Jan:

    Guus, geniet van je paas/rustdag!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Guus

Deze makker is wel bekend bij degenen die mogen inloggen. Voor het overige ...... raden maar.

Actief sinds 21 Maart 2015
Verslag gelezen: 520
Totaal aantal bezoekers 24356

Voorgaande reizen:

Landen bezocht: