Dag 9 Comp-Hville 90km / tot 702km // 16c - 1BftN - Reisverslag uit Hénonville, Frankrijk van Guus Veire - WaarBenJij.nu Dag 9 Comp-Hville 90km / tot 702km // 16c - 1BftN - Reisverslag uit Hénonville, Frankrijk van Guus Veire - WaarBenJij.nu

Dag 9 Comp-Hville 90km / tot 702km // 16c - 1BftN

Door: Guus

Blijf op de hoogte en volg Guus

07 April 2015 | Frankrijk, Hénonville

Compiègne - Hénonville dinsdag 7 april 2014
Vandaag als eerste om 7:00 uur opgestaan in de gîte. Na het douchen zit Joop aan de koffie in de keuken. Hij maakt ook voor mij een bakkie uit zijn eigen voorraad oploskoffie. Hij gaat naar de bakker en vraagt of hij voor mij ook iets kan meenemen. Twee pains au chocolat om de dag te beginnen moet kunnen.

Als ik klaar ben met aankleden liggen de broodjes gereed. Ook voor Pieter heeft hij wat meegenomen. Ik maak nog een bakje koffie uit de voorraad van de gîte, bied Joop ook wat aan maar die heeft liever die van zichzelf. Ik maak het klaar als oploskoffie, blijkt het toch gewone, zeer fijngemalen koffie te zijn. Nou ja, toch maar opgedronken.
Ondertussen zijn allen opgestaan in de gîte. Ik ben als eerste klaar met inpakken en optuigen. Joop is de enige die via Parijs gaat, alle anderen gaan via Chartres. Na afscheid genomen te hebben (tot ziens!) ga ik op stap.

Prachtige dag, volop zon, windje mee. De forsythia staat overal in bloei hier, op de velden schiet het graan de grond uit en het koolzaad is al op hoogte. Je ziet al een zweem van geel in het groen, over korte tijd ziet Frankrijk geel van de koolzaadbloemen.
In de lucht hoor je de leeuweriken, toch veel meer dan bij ons in Nederland. Ook zwaluwen en een enkele roofvogel. In het plaatsje Corbeaulieu (letterlijk: plaats van de raven) zie ik inderdaad een aantal paren raven in de velden. Prachtige grote, diepzwarte vogels.
Maar ook, als de route over een N-weg voert, de hoge janktoon van de turbomotor van vrachtwagens, die eerst achter je hangen en dan, als de weg vrij is, je gierend voorbijgaan. Zo snel mogelijk weer de rustige route opzoeken.

Ook nu weer 's middags gebeld naar een B&B adres in de gids van Sweerman. Geeft niet thuis. Dan maar een ander adres. Blijkt een charme hotel. Lange conversatie met dame, die er op neerkomt dat in het hotel geen plaats is, maar dat ze wel een soort chambre d'hôte ergens anders voor me heeft. OK? OK. Dat is dan quatre-vingt €, te voldoen via carte bleu. Carte bleu? Heb ik niet. Creditcard is ook goed. Nu verwar ik quatre-vingt (= 80) met quarante (= 40). Nou ja, moet maar.

Ik, na eten en biertje voor vanavond ingeslagen te hebben, op weg. Kom ik aan bij hotel (prachtig, een soort Frans fort Beemster met sauna, jacuzzi, wellness, massage en weet ik wat meer) word ik ontvangen door de dame die ik zeker die middag aan de lijn had. Van de Veire? Connais pas. Gereserveerd? Nee, staat niet in systeem. Totdat blijkt dat ze mijn voornaam August (Guus is wat moeilijk voor die Fransen) als achternaam heeft gebruikt. Nu klopt het dus wel.
Ik zal opgehaald worden door iemand, die me naar die chambre d'hôte verderop zal brengen. Ze biedt me een kop heerlijke thee aan in het restaurant. Het complex heet Le Clos des Vignes in Grand Alleré.

Komt de mevrouw van die kamer aan. Ik fiets achter haar Mini Cooper aan, zo'n 500 meter. Kom ik aan bij een landelijk gelegen "iets" waar enkele grote duivenverblijven staan met tientallen duiven. Ook volières met kanaries, puttertjes, Japanse meeuwtjes en weet ik nog wat. Plus pauwen. En daar omheen wandelpaden met vijvers met allerlei watervogels. Overigens blijken de duiven van iemand die de afgelopen drie jaar kampioen van Frankrijk was. In het gebouw, waar mijn kamer is, staat hij op foto's met Sarkozy en meisje Bruni.

Ik word door de mevrouw (aardig, behulpzaam; ze zorgt voor lekker koel water in mijn bidons) naar de kamer gebracht. Was Oase in Londerzeel al mooi, deze gaat nog een stapje verder. Werkelijk te gek. Zie de foto's. De ruimte is ongeveer net zo groot als waar we gisteren met zes man sliepen. Nou ja, de pelgrim mag ook wel eens wat. Om met de wijsgeer Rabindranath Tagore te spreken: ik zoek het geluk niet, het geluk zoekt mij. En volgende keer zal het wel weer eens minder zijn.

Na installatie, douchen (mmmmmm met allerlei klaarstaande spulletjes) en omkleden nog een ommetje gemaakt langs de vijvers. Heerlijk nog buiten.
Daarna aan de bak met de verslagen. Ben nu weer bij.

Lied van de dag: Take this waltz / Leonard Cohen //

https://youtu.be/ytdjYjM-cLg

  • 07 April 2015 - 23:12

    Jan:

    Mooie verhalen. En zoals ik begrijp heb je nu mooi weer. Curieus. Tijdens mijn reis vorig jaar brak na St. Quentin de zon ook door. Tot Santiago heb ik goed weer gehad. 'k Hoop hetzelfde voor jou. 't Ga je goed!

  • 08 April 2015 - 04:29

    Anneke:

    Wel enerverend allemaal. Door jouw reis en verhalen ben ik 's morgens op reis in Europa en 's middags in Azië, met een groot verschil: ik verplaats me niet. Gelukkig is nu ook voor jou de zon gaan schijnen. Dat wens ik je ook de rest van je reis toe.

  • 08 April 2015 - 21:03

    Rob En Nell:

    Jeetje Guus wat een leuk reisverslag! Het is zeker -na regen komt zonneschijn!-
    Heerlijk fietstochtje aardige Santiago vrienden en een prachtige foto van een voldane Guus bij de vijver! Zien uit naar het volgende verhaal.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Guus

Deze makker is wel bekend bij degenen die mogen inloggen. Voor het overige ...... raden maar.

Actief sinds 21 Maart 2015
Verslag gelezen: 354
Totaal aantal bezoekers 24303

Voorgaande reizen:

Landen bezocht: