Dag 10 Hville-Chartres 125km/tot 827km//18C-2BftNO - Reisverslag uit Chartres, Frankrijk van Guus Veire - WaarBenJij.nu Dag 10 Hville-Chartres 125km/tot 827km//18C-2BftNO - Reisverslag uit Chartres, Frankrijk van Guus Veire - WaarBenJij.nu

Dag 10 Hville-Chartres 125km/tot 827km//18C-2BftNO

Door: Guus

Blijf op de hoogte en volg Guus

08 April 2015 | Frankrijk, Chartres

Hénonville - Chartres woensdag 8 april 2015
Zo denk je een rustige dag voor de boeg te hebben en dan ....

Vanmorgen gewekt door koerende duiven en pauwenschreeuwen. De pauw zit op het dak van het duivenhok. Aangekleed in gewone kleren en op de fiets naar Le Clos des Vines om te ontbijten.
Ben de eerste gast ( en dat blijf ik tijdens ontbijt). Alles warm en vers en veel. Kost veel, dus ook veel gebruiken, toch? Aan het eind van het ontbijt dan ook maar abrikozentaart genomen. Doe ik normaal nooit, maar deze zag er zo lekker uit! En was dat ook.
Daarna terug om me in fietskleding te hijsen. Omdat de dag mooi gaat worden doe ik bovenkleding met korte mouwen aan en leg de korte wielrenbroek bovenop.

Om 9:30 uur gestart. Alles gaat lekker, zonnetje, wind mee. Engeltje op mijn schouder dus. In Théméricourt een groep Amerikanen op de fiets uitgelegd waar ze zijn. Daarna tot lunchtijd ( ik heb de nodige zaken geregeld bij ontbijt) lekker gereden. Na lunch korte broek aangetrokken en met korte mouwen gereden. Heerlijk.
Het is op zich een pittige tocht omdat je de dalen langs en het dal van de Seine zelf moet kruisen. Korte maar pittige klimmetjes. Maar hulpje doet het goed.

Ik ben van plan zo'n 80 km te draaien. Als ik dan kijk naar een B&B zie ik dat net na Maintenon (= ongeveer na 95 km) een gîte d'etape is. Om het een beetje glad te strijken en omdat het lekker gaat rijd ik daarheen. Geen gîte te vinden. Blijkt dat hij gesloten is. Er is wel een gîte de France, maar die blijkt al verhuurd. Dan is er nog één chambre d'hôte in plaatsje St. Piat. Ik word te woord gestaan door een vrouwtje door een hek bij een huis, waarvan je denkt: kom ik hier morgen nog uit. Want er staan drie blaffende honden om haar heen. Gelukkig heeft ze geen kamer meer over.
Daarna bel ik diverse chambres d'hôte, maar of ze zijn bezet of ze antwoorden niet. Zelfs de hotels in Maintenon, 5 km terug, antwoorden niet. Wat nu, het is ondertussen 17:30 uur. Ik kijk in de gids en zie dat op 25 km van Chartres ben. Daar zijn wel hotels. Ik besluit daar heen te fietsen. Vlak voor Chartres raadpleeg ik de gids. Hotels te over en .... een jeugdherberg. Ik bel daar heen en vraag of ik kan overnachten. Is mogelijk, als ik voor 20:00 arriveer. Dat lukt, ben er om 19:00 uur. Krijg bed op kamer met 4 personen, lig boven. Nou ja, voor €16 moet dat kunnen.
Er arriveert gelijk met mij een stel paters in grijze habijten. Zo'n man of 10.

Bagage naar binnen, fiets achter slot en grendel en in keuken wat eten klaarmaken. Met veel drinken (thee en soep) er bij.
En dan verslag maken. En zie, er komt een van de paters, ik denk half de twintig, op me af. Spreekt me aan in het Frans, maar gaat al gauw over op Nederlands als hij merkt dat ik geen Fransman ben. Het is een jongen uit Tilburg, van de orde van St. Jean. Ze zijn, als paters in opleiding, 8e jaar, bezig met een uitstapje naar religieuze plaatsen. Hij noem zich nu Johannnes Pio. Hij is 8 jaar geleden van Lourdes naar Santiago de Compostela gelopen. Ongeveer 1200 km. Kortom, mijn eerste spirituele ontmoeting deze reis, zeg ik tegen hem. Hij kan er wel om lachen.

Al met al dus 125 km gereden vandaag. Belachelijk natuurlijk, wanneer ga ik dat verbeteren? Nu nog 2 dagen tot Tours, eindpunt van 1e deel van de reis, kom ik dus vrijdagavond aan in plaats van zaterdagavond. Nou ja, extra dag ergens zullen we maar zeggen.

Ben nu beetje moe, douchen, pyjama aan en slapen.

Lied van de dag: Stairway to heaven / Led Zeppelin //

https://youtu.be/ovFSEHH_yJw

  • 08 April 2015 - 22:04

    Serge En Anke:

    Waar is Joop?

  • 08 April 2015 - 22:56

    Sonja:

    He Guus,ik vind dat je het heel erg goed doet, keep the spirit.
    Groetjes,Sonja

  • 09 April 2015 - 03:22

    Anneke:

    Dat abrikozentaartje fungeerde vast als dope :-) Zo zie je, genieten als het kan, afzien als het moet met als resultaat balance!

  • 09 April 2015 - 07:55

    Gerda:

    De reis van de Pelgrim is niet het einddoel maar om elke dag bewust, héél gelukkig, blij én tevreden te zijn, ondanks de omstandigheden die hij onderweg tegenkomt. Wens je veel voorspoed op het vervolg van je reis.

  • 09 April 2015 - 09:20

    Lidia:

    heee Guus
    Ik lees met veel plezier je leuke verslagen, geweldig zo'n trip.
    mocht je nog frans advies willen hebben dan help ik je graag!
    veel succes verder met veel wind mee :)

  • 09 April 2015 - 09:43

    Hans:

    Nou, Guus, het begint boven-natuurlijke trekken te krijgen; hoe krijg je het voor elkaar? Ik begin ernstig aan mijzelf te twijfelen. Dat is het positieve van je verhalen: je zet mensen wel aan het denken.....

    Groetend,

    Hans.


  • 09 April 2015 - 10:50

    Jorrit, Kristy & Mia:

    Wat je allemaal wel niet mee maakt in 1,5 week. Geweldig! En 125km op 1 dag! Top!

  • 09 April 2015 - 21:28

    Tanja:

    Bon jour Guus, je gaat als een speer! Je vliegt bijna..........en goed te horen dat je nu eindelijk ook mooi weer hebt. Echter, Korte mouwen en korte broek (dus bruine armen, bruine benen en een wit lijf.....) gaat er niet echt sexy uitzien hoor! Af en toe dus ook even de rest in het zonnetje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Guus

Deze makker is wel bekend bij degenen die mogen inloggen. Voor het overige ...... raden maar.

Actief sinds 21 Maart 2015
Verslag gelezen: 347
Totaal aantal bezoekers 24350

Voorgaande reizen:

Landen bezocht: