Dag 21 Crss-StJpdP 60km/tot 1755km//12C-3BftZ - Reisverslag uit Saint-Jean-Pied-de-Port, Frankrijk van Guus Veire - WaarBenJij.nu Dag 21 Crss-StJpdP 60km/tot 1755km//12C-3BftZ - Reisverslag uit Saint-Jean-Pied-de-Port, Frankrijk van Guus Veire - WaarBenJij.nu

Dag 21 Crss-StJpdP 60km/tot 1755km//12C-3BftZ

Door: Guus

Blijf op de hoogte en volg Guus

19 April 2015 | Frankrijk, Saint-Jean-Pied-de-Port

Carresse - St. Jean-Pied-de-Port zondag 19 april 2015
Vandaag een relaxte dag rijden naar St. Jean. Tijd voor wat uitstapjes links en rechts van de route.
Na een wat karig ontbijt (waar ik wel de dag 20 kon afmaken op internet) gaat het droog op stap bij zo'n 12C. Dat blijft het de hele dag, qua temperatuur en geen regen al ziet het er af en toe wat dreigend uit.

De foto's bij dit verslag moeten maar een beetje duidelijk maken hoe en wat ik zo al gedaan heb.
Ik rijd langs sappige weilanden met van die mooie Franse koeien (ras in dit geval Limousin). Ook passeer ik in Arancou een 13e eeuwse dorpskerk uit de pelgrimstijd met stèles (uit één stuk gehouwen grafstenen). In Camou zie ik op een verhoging het restant van een 11e eeuws feodaal kasteel. Op het kerkhof van het tegenoverliggende dorpskerkje staan enkele typerende ronde pelgrimskruisjes.

Ik kom om 14:00 uur aan in St. Jean-Pied-de-Port. Ik ga op zoek naar de gîte van het Nederlandse Pelgrim Genootschap. Dat vind ik, is om 14:30 open. Ik sluit aan in de rij van pelgrimgangers die slaapruimte zoeken. Ten eerste blijkt dat het niet meer van dat genootschap is. Ten tweede was het beter geweest om te reservesren Vóór mij zijn 2 Amerikaanse dames, echter er is nog maar 1 plaats vrij. Zij gaan daarop weg en ..... de plaats is voor mij. Ik kom in een bovenbed op een kamer met Bonnie uit Oregon USA en Didier uit Frankrijk. Normaliter is er een warme maaltijd mogelijk bij de overnachting, alleen niet op zondag. Nou ja, er is genoeg in de stad. Nu bagage overbrengen en fiets veilig stellen, douchen en stadje verkennen. Nou, het is wel een industrie hoor, die pelgrimage. Trouwens, veel wandelaars en opvallend veel Amerikanen. Nog weinig fietsers gezien.

Verder maak ik niet zoveel mee. In de bars is geen Wifi te vinden. Ik zit nu in de ontvangsthal van het Franse Jacobs Genootschap, waar free Wifi is. Fransen, Australiërs, Spanjaarden, Amerikanen, Chinezen (jawel, ook die weer) lopen af en aan binnen. Ze krijgen op de bekende wijze waarop Fransen Engels spreken voorlichting. Best wel leuk om mee te maken.

Ik ga nu (want restaurants gaan om 19:00 uur open) wat te eten zoeken. Niks spannends vandaag, mag ook wel eens. Een dag van ontspanning. Maar morgen, dan staat de tocht over de Pyreneeën op de rol. Moet dan 1057 meter overwinnen, tot zo'n 1300 m hoogte. Nou ja, ik heb vriendje Bosch. En dan is Frankrijk fini, daarmee onderstaand lied verklaard.

Lied van de dag: Capri c'est fini / Hervé Vilard //

https://youtu.be/4TP3u0rNkys

  • 19 April 2015 - 19:57

    Rob En Nell:

    C'est fini is van Herve villard!
    Veel succes in de Pyreneeën!

  • 19 April 2015 - 22:01

    Wilbert:

    Succes!

  • 19 April 2015 - 22:06

    Rcor:

    He gaat goed Guus wel. Lekker he die brommer van je maar petje af hoor gr

  • 19 April 2015 - 23:28

    Jan:

    Volgens weer.online ziet het weer er voor morgen 20 april in de omgeving van St. Jean goed uit. 'k Wens je voorspoedige tocht over de Pyreneeen.

  • 20 April 2015 - 03:00

    Anneke:

    Vandaag in St Jean Pied de Port! Herinner me het juichende telefoontje vorig jaar van Jan toen hij daar was aangekomen, nu ben je er zelf!
    Succes met het bedwingen van Les Pyrenées. Onweer heb je al gehad en na regen komt zonneschijn, dus dat gaat vast lukken.

  • 20 April 2015 - 07:46

    Jorrit, Kristy & Mia:

    Heel veel succes en plezier in de Pyreneeën! We zijn benieuwd naar de foto's!

  • 20 April 2015 - 17:44

    Cor:

    Gaat goed denk er over om het ook te gaan doen ,maar wel met de motor.succes en volhouden

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Guus

Deze makker is wel bekend bij degenen die mogen inloggen. Voor het overige ...... raden maar.

Actief sinds 21 Maart 2015
Verslag gelezen: 425
Totaal aantal bezoekers 24352

Voorgaande reizen:

Landen bezocht: