Dag 32 Arz-SdC 47km/tot 2630km//11C-3BftZW - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Guus Veire - WaarBenJij.nu Dag 32 Arz-SdC 47km/tot 2630km//11C-3BftZW - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Guus Veire - WaarBenJij.nu

Dag 32 Arz-SdC 47km/tot 2630km//11C-3BftZW

Door: Guus

Blijf op de hoogte en volg Guus

30 April 2015 | Spanje, Santiago de Compostella

Arzúa - Santiago de Compostela donderdag 30 april 2015
Vandaag de laatste etappe. En de kortste. Dat heb ik ook zo ingepland, om begin middag te arriveren.

Vanmorgen bij ontbijt de restaurant manager nog even gesproken. Hij heet Mario en heeft, zegt hij, 4 jaar geleden in een maand de Jacobsroute gelopen vanaf St. Jean. Bij aankomst bij de kathedraal in Compostela moest hij van emotie huilen. Gaat mij ook gebeuren zegt hij. Als ik vertel dat ik vanuit Amsterdam ben komen fietsen roept hij dat luid tegen de serveerster en schudt mij hevig de hand. Ik vertel hem dat ik ook een blog bijhoud. Hij wil gelijk het webadres, maar als ik hem vertel dat het geschreven is in het Nederlands schudt hij bedroefd zijn hoofd. Hij kan Spaans, Portugees, wat Italiaans en een beetje Engels. Maar Duits (want zo vertaalt hij Dutch) nee dat gaat hem niet lukken.

Ik vertrek met regen en eindig met regen (en het regent nog steeds nu 's avonds). Dat is de enige dag dat me dat gebeurt in al deze weken. Nou ja, het zij zo, alleen drukt het het tempo wat. Ik rijd door bossen met eucalyptus bomen. Die geuren echt lekker. De weg voert via mooi stukken langs / door Touro. Gestaag nadert Compostela en om 12:30 uur rijd ik het plein voor de kathedraal op.

Tja, daar ben je dan na ruim 2600 kilometer fietsen. Ik sta met enkele groepjes (wandelaars en fietsers) op een immens plein. In de regen en aankijkend tegen een kathedraal die in de steigers staat. Als er al sprake is van vochtige ogen dan komt dat toch door de regen. Ik ga er maar van uit dat ik meer beeld en impressie ga krijgen als ik (morgen) de kathedraal van binnen ga bekijken. En ook verder door Compostela ga wandelen.

Ik tik op mijn GPS het adres in van het hotel, dat Jan reeds voor me heeft uitgezocht (hotel Real). Ik heb daar 's morgens een reservering gemaakt, maar ze hebben slechts ruimte voor alleen deze nacht. Nou ja, we zien dan wel verder. Op weg daarheen ontmoet ik Daniël en Fran, de 2 Spanjaarden met wie ik enkele dagen geleden een stuk heb opgereden. Alleen, het is barstens druk in de stad en zij rijden aan de overkant. We zwaaien uitbundig en gaan onze eigen weg.

Bij het hotel aangekomen uiterst vriendelijk en behulpzaam ontvangen. De receptioniste zegt dat ze goed nieuws voor me heeft. Vanaf morgen kan ik voor 2 nachten terecht in een zusterhotel van hen, iets verderop. Bedankt. Ik ga me eerst douchen en omkleden. Daarna tassen ompakken en kijken wat ik aan kleine bagage overhoud om straks in het vliegtuig mee te nemen. Ik kan alles kwijt (helm moet er ook in) en plan de route naar het afleverpunt voor de fiets plus bagage.

Morgen is het namelijk 1 mei, en dan is het een feestdag hier, heb ik tot mijn geluk van de receptioniste te horen gekregen. En dan wordt er niet gewerkt. En daarna is het weekend, goed dat ik dat te horen heb gekregen. Ik vind vlot het afleverpunt van de firma Soetens. Is gevestigd in hotel Mexico. De receptionist aldaar brengt me in contact met de Spaanse agent van Soetens, die vervolgens 10 minuten later aankomt. Ik breng met hem fiets in ondergrondsr parkeergarage, waar de firma een eigen opstelpunt heeft. Er staan al 2 fietsen (van mensen uit Hilversum zie ik op de kaartjes). De agent zegt dat de eerste fietser uit Nederland dit jaar in februari is aangekomen en dat ik dus de vierde ben. De tassen gaan in een grote doos (speciaal op maat gemaakt voor 4 Ortliebtassen) en de fiets wordt ontdaan van bar-ends en spiegel, die alsnog in de tassen gaan. Stuur gedraaid en trappers er af. Dan is alles klaar en gereed om komende zondag opgehaald te worden. Een week later wordt alles dan thuisbezorgd. Dan nog de nodige formulieren (naam, adres e.d.) invullen en betalen en klaar. Daarna loop ik door de regen terug naar het hotel.

Hiermee is een eind gekomen aan een lange en bijzondere reis. Ik heb daar verslag van gedaan en die ervaringen kan ik later nog eens (en nog eens en ....) lezen. Wat zeker een stimulans tijdens deze bijna 5 weken onderweg is geweest, zijn de vele reacties die ik gekregen heb van allen die mijn blog lazen. Ik kan jullie zeggen dat het me telkens weer goed deed om ze te lezen. De vele keren dat ik goede raad of advies kreeg. Die ik soms dankbaar opvolgde, soms ook eigenwijs negeerde. Maar ik heb het altijd gewaardeerd. Dank daarvoor.

Ik ga nu nog een paar dagen afkicken in en om Santiago de Compostela. Is deze afsluiting een champagne moment? Ja zeker, maar niet in mijn eentje. Dus zal dat vandaag ook niet gebeuren. Maar zeker wel als ik weer terug ben in Nederland. Het geeft namelijk wel een goed gevoel dat ik deze uitdaging aan mezelf heb aangedurfd en heb volbracht. Want natuurlijk heb ik mijn momenten gehad dat ik dacht: waar ben je nou toch aan begonnen? Of: het is wel goed, ik stop hier, waarom doe ik dit eigenlijk? Maar je ziet, ook die twijfels zijn overwonnen. En, als ik het kan, dan kunnen die andere pensionado's en pensionada's het toch ook. Dus ..........

Lied van de dag: The end of the show / The Cats //

http://youtu.be/xp20L_Uy6HU

  • 30 April 2015 - 22:34

    Wilbert:

    Aangekomen op bestemming! Goed gedaan, 2600 km gefietst. Kijken of ik dat ooit eens ga evenaren :) Helemaal top. Nu genieten van je prestatie!

  • 30 April 2015 - 22:40

    Anneke Hopman:

    YES! YES! YES!

    Gefelicitteerd!

  • 30 April 2015 - 23:04

    Jan:

    Proficiat, Guus. Door het lezen van jouw verhalen kwamen bij mij ook weer veel herinneringen naar boven. Vooral bovenstaand relaas doet me wel wat. Geniet nog van je dagen in Santiago. 'k Heb nog een tip - kan het niet laten - aan het begin van het (gemeente)park bevindt zich een prachtige winebar.
    Neem daar een mooi glas........wijn. 'k Zie uit naar onze ontmoeting - samen met Frits - om jouw en onze ervaringen uit te wisselen. Tot slot een goede terugreis.

  • 30 April 2015 - 23:29

    Amy:

    Gefeliciteerd! ik zal je reisverslagen missen. mijn hoed af!
    geniet van je prestatie en goede reis terug.

  • 01 Mei 2015 - 01:28

    Onno:

    Proficiat Guus! Geniet nog een paar dagen en goede reis naar Purmerend.

  • 01 Mei 2015 - 08:17

    Anneke:

    Super en apetrots!
    En nu..... Home sweet home!!! Die champagne wacht al in de koelkast..........

  • 01 Mei 2015 - 09:01

    Jorrit:

    Dat heb je snel gedaan. Ik kan niet wachten om thuis alle verhalen te horen :-)

  • 01 Mei 2015 - 09:25

    Anke:

    Gisterenavond lag de website eruit vanwege onderhoud... Dat was een domper! Maar gelukkig was de website vanochtend weer online en kon ik je blog lezen. Het was het wachten waard. Een inspirerende blog en heel herkenbaar. Het is mooi om zo'n avontuur aan te gaan. In het begin lijkt de berg heel groot en steil maar als je eenmaal begint dan valt het wel mee.
    Geweldige prestatie!

    Namaste!

  • 01 Mei 2015 - 09:25

    Javier:

    ik doe mijn petje, (helm), af voor jou....wat een prestatie en zo snel. Ook genoten van je reis verslagen.
    Muchas feliciidades !!

  • 01 Mei 2015 - 10:57

    Nelleke:

    Guus,gefeliciteerd met het goede einde.
    mooi gelukt.
    wij zien zien jou in September
    liefs Irene en Nelleke

  • 01 Mei 2015 - 11:06

    Hans:

    Grote bewondering, Guus. Eerlijk gezegd was ik er wel van overtuigd dat je deze queeste zou volbrengen, maar in zo'n hoog tempo en zo gestructureerd. Dat is niet voor te stellen, althans ik kan het me niet voorstellen. Het stemt dus ook tot zelfreflectie.
    Heb het goed en tot spoedig in NL.

    Groetend,

    Hans.


  • 01 Mei 2015 - 11:42

    Carla Alberts:

    Gefeliciteerd met de aankomst in Santiago. Een geweldige prestatie. Ik heb genoten vanje verhalen over de reis. Groetjes van Carla en tot September.

  • 01 Mei 2015 - 13:24

    Menno:

    Hoi Guus,
    Waar is het feestje? In Santiago of toch maar in Purmerend? In elk geval heeft Anneke de champagne koud staan. Hoorde dat de "Toppers" nog een vacature hebben. Lijkt mij wel Iets voor jou. We gaan zeker samen op de fiets naar Hans van G volgende maand. Maar ik heb er geen motortje op dus dat wordt een ongelijke strijd. Toch nog eens over denken. Wij hebben vandaag Spaanse vrienden uit Valencia over. Heb ik in elk geval gesprekstof over jouw avontuur. Dat je zoiets doet,kunnen Spanjaarden maar moeilijk begrijpen. Wandelen doen ze alleen een half uurtje op zondagmiddag in de omgeving van hun picknick-plek, fietsen alleen als ze meedoen met de Vuelta en verder doen ze alles "en coche".
    Nog een fijn verblijf en een goede reis terug. Menno

  • 01 Mei 2015 - 14:48

    Kristy:

    Super!! Geniet van je welverdiende vakantie!

  • 01 Mei 2015 - 16:12

    Truus Bakkenes.:

    Yesssss !!!!.
    Proficiat Guus wij zijn onder de indruk en we doen het je niet na het moet een goed gevoel geven.Wij hopen dat je straks net zo geniet van je logboek als wij hebben gedaan.
    Geniet nog even daar en een goede vlucht naar huis.
    Lieve groetjes van Ab en Truus

  • 01 Mei 2015 - 19:46

    Angelo:

    Proficiat Guus.
    Mooie en boeiende reis,petje af.We hebben met veel plezier gelezen en gekeken .
    Ook nog bedankt namens oma`tje voor het kaartje voor haar verjaardag was precies op tijd.
    Op naar de volgend reis...
    Gr. uit Aardenburg

  • 01 Mei 2015 - 19:50

    Tineke Rinses:

    Hoi Guus gefeliciteerd . Helemaal Top . Goede Ries naar huis .

  • 03 Mei 2015 - 10:17

    Rob En Nell :

    Wish it, dream it en do it! Na de nodige ups en downs heb je het toch maar volbracht!
    Bedankt dat we via jouw reisverslagen hebben mogen meereizen! Het was 5 weken lang genieten voor ons. Nu weer afkicken en gezellig met Anneke een wijntje en een biertje nemen op de goede afloop en deze geweldige prestatie!

  • 03 Mei 2015 - 18:22

    Cor Tan :

    Top Guus mooie prestatie samen met Bosch. Jij 2600 km gefietst wij tan moi 6 x 16000vierkante meter gemaaid Ook een prestatie toch wie volgt. Fijn dat je weer heel huis terug bent. Ps nu boot in het water gr Cor tan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Guus

Deze makker is wel bekend bij degenen die mogen inloggen. Voor het overige ...... raden maar.

Actief sinds 21 Maart 2015
Verslag gelezen: 597
Totaal aantal bezoekers 24299

Voorgaande reizen:

Landen bezocht: