Dag 33 SdC-SdC 0km/tot 2630 km//13C-2BftW - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Guus Veire - WaarBenJij.nu Dag 33 SdC-SdC 0km/tot 2630 km//13C-2BftW - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Guus Veire - WaarBenJij.nu

Dag 33 SdC-SdC 0km/tot 2630 km//13C-2BftW

Blijf op de hoogte en volg Guus

06 Mei 2015 | Spanje, Santiago de Compostella

Dag 33 Santiago de Compostela vrijdag 1 mei 2015
Vanochtend geen wekker gezet. Klaar met fietsen!

Het is een regenachtige dag en tamelijk koud. Ik kijk op Buienradar om te zien hoe de vooruitzichten zijn. Niet best. De komende dagen blijft het zo. Geen reden dus om na vandaag (bezichtiging Compostela) nog langer toeristisch bezig te zijn. Ik besluit, nadat ik gekeken heb wat zoal de opties zijn, om voor morgen een terugvlucht naar Nederland te boeken. Dat gaat vanuit Compostela alleen met Vueling. Een andere optie is om met de bus naar Porto in Portugal te gaan en vandaar met Transavia naar Nederland. allen gaat dat pas op zondag. Dan dus Vueling, waarmee ik met overstap te Barcelona op Schiphol vlieg. Vertrek om 09:30 uur, aankomst te Schiphol om 15:30 uur. Boeking gaat vlot en ik kan de instapkaart in het hotel Real laten uitprinten, zegt de gastvrouw bij het ontbijtbuffet. Aldus gedaan.

Daarna boekt de receptioniste me over naar zusterhotel Mafer (paar straten verderop) en ik ga de stad in.
Het is vandaag 1 mei, (internationaal) de dag van de arbeid. Zeker in Spanje wordt dat nog volop gevierd, het is een feestdag, waarop iedereen vrij is. Er worden ook demonstraties gehouden; ik kom tijdens mijn wandeling diverse keren optochten tegen. Het gaat er volgens de spandoeken vooral om dat gestreden moet worden tegen de hoge werkloosheid in Spanje (dat veel last heeft van de sinds 2008 durende financiële crisis).

Ik bezoek de oude binnenstad en verblijf een hele poos in de kathedraal. Het is daar erg druk. Vele honderden, misschien wel duizenden mensen schuifelen door het gebouw. Ik loop er ook een poos, maak wat foto's en bezoek de schrijn van de heilige St. Jacob. Dan staat er verderop een hele lange rij. Die gaat één voor één een kleine kapel binnen, waar je de apostel Jacob (nou je, een beeld van hem) kunt omhelzen. Dat gaat me te ver.
Voor het altaar zijn intussen vele honderden stoelen (nauwelijks meer eentje over) bezet in afwachting van de mis, die daar om 11:30 uur wordt opgedragen. Niet aan mij besteed, dus ik ga de kerk weer uit.

Ik dwaal verder wat door de stad, in de regen. Ik neem ergens een lunch van een tortilla met een salade en meld me halverwege de middag bij het hotel. Daar is mijn doorboeking goed terecht gekomen en ik kan mijn kamer betrekken. In afwachting tot het droog wordt (wat niet gebeurt) blijf ik daar een tijdje om wat te lezen. Tegen 17:00 uur ga ik een rondje door het nabijgelegen stadspark maken en ga ik een wijntje nemen in de door Jan geduide wijnbar Jefetera (tenminste ik denk dat hij die bedoelde). Inderdaad, lekkere rode Ribero del Duero. Later op de avond voor het eerst een pizza (met rosado, Spaanse rosé) genomen op deze reis en dan naar hotel. Omdat ik bijtijds op wil zijn om naar het vliegveld te gaan, reken ik hotel vast af. De lady in charge zegt dat ze voor morgenochtend het ontbijt klaar zet en dat ik de sleutel dan op de tafel kan achterlaten.

Lied van de dag: Easy Rider "The Weight" / The Band //

https://youtu.be/wzr6pBjWtDc

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Guus

Deze makker is wel bekend bij degenen die mogen inloggen. Voor het overige ...... raden maar.

Actief sinds 21 Maart 2015
Verslag gelezen: 328
Totaal aantal bezoekers 24348

Voorgaande reizen:

Landen bezocht: