Dag 4 Londerz-Ogy 78km/tot 360km//9C-4BftZW - Reisverslag uit Lessines, België van Guus Veire - WaarBenJij.nu Dag 4 Londerz-Ogy 78km/tot 360km//9C-4BftZW - Reisverslag uit Lessines, België van Guus Veire - WaarBenJij.nu

Dag 4 Londerz-Ogy 78km/tot 360km//9C-4BftZW

Door: Guus

Blijf op de hoogte en volg Guus

02 April 2015 | België, Lessines

Londerzeel - Lessines-Ogy // donderdag 2 april 2015
Goed, dat was dus een nachtje luxe slapen in B&B Oase. Vannacht dan maar in een hooischuur om het weer recht te trekken.
Lekker langzaam gedaan (ook omdat het ontbijt zeer uitgebreid was) en in gesprek geraakt met ook aanwezige Groninger die daar voor werk verblijft. Hij doet iets met perslucht, nu dan in een fabriek van Continental Foods aldaar. Op mijn vraag wat ze zoal maken zei hij "sauzen" zowel natte als droge. Welke merken? Nou D&L, maar daar had hij nog nooit van gehoord. Toen ik zei dat dat Devos&Lemmens is met vrij luxe mayonaises, was zijn antwoord dat ze die in Groningen niet kennen. Calvé ja, en AH en Lidl maar deze niet. Nog wat verhalen over dat perslucht op 80% functioneren akkoord is. Toen een Duitse (vrouwelijke) directeur 100% functionaliteit eiste zei hij Ach Mensch Quatsch. Kon hij direct het terrein verlaten. Zijn baas woest en hij zou die dag niet betaald krijgen. Toen hij zei dat hij dan vertrok trok die baas zijn keutel weer in want hij wilde hem niet kwijt.

Met regen vertrokken, maar dat duurde niet lang. Lekker windje allengs kwam zonnetje. Vanaf Aalst tot Lessines over jaagpad langs de Dender gefietst, zo'n 40 km. Prima en mooi.
In Ninove lunchbroodjes gehaald bij bakkerij 't Kruimelke. Opgegeten bij kerk waar net rouwdienst achter de rug was. Blijkbaar lag oud iemand in de kist, want er werd hartelijk lachend en grollend afscheid genomen van elkaar.

Langs brouwerij van Palm en van Affligem gereden. Mooi land toch hier.
Bij Geraardsbergen, waar ik wat stond te drinken, werd ik aangesproken door een man op een racefiets. Hij schudde me de hand en zei dat hij zag dat ik naar Santiago de Compostela ga (vlaggetje + stickers op fiets. O ja, die isolatie op mijn stang is om de spiegel te beschermen bij omklappen stuur). Hijzelf was 20 jaar geleden met 4 anderen daar heen gefietst (was toen 50). Op mijn vraag hoe lang ze er over gedaan hadden zei hij 12 dagen?! Ja, zonder bagage (werd per auto vervoerd) en dan reden ze 150 km per dag. Maar, zei hij, veel respect voor fietsen met bagage. Schudde me nog eens flink de hand bij afscheid. Leuke ontmoeting, trouwens vandaag 3 keer duim omhoog van mensen die ik passeerde.

Over passeren gesproken, na Geraardsbergen is de taalgrens en vanaf nu is het Frans geblazen (Gerardmont dus).
Nu wat eerder geprobeerd om onderdak te vinden en ... in een keer raak. Ik ben terecht gekomen bij B&B Le Balti in Ogy, 3 km vanaf Lessines. De uitbaters, Jo en Marie Claire Thonus zijn beiden in het openbaar bestuur (zij ministerie d'education = opvoeding en hij ministerie de chaumage = werkgelegenheid) werkzaam geweest. Ze wonen in een (natuurlijk, ik heb bijna niet anders gezien) vrijstaand huis met grote lap grond er om heen. Daarom ook hebben ze ernaast maar een vrijstaand huis voor hun zoon plus gezin laten neerzetten. Is bijna klaar, maar ze wachten al een maand of zes op aansluiting elektriciteit en water. Is nog niet geprivatiseerd in België en ja, er gaat wel eens iets mis.

Op het erf een grote moestuin en ... 5 ezels. Volgens Marie-Claire heeft zij trouwens 6 ezels! Hij kan er wel om lachen.
Ontvangen met thee en ja, zij hebben vroeger Nederlands geleerd, maar zij spreken dat net zo als ik Frans denk ik. Maakt niet uit, we verstaan elkaar.

Mooie slaapkamer met prima badkamer, komt helemaal goed.
Ook een spiegel, waarin ik kan zien waarom een rauwe biefstuk in je wielrenbroek stoppen misschien niet eens zo'n gek idee is. Maar ja, ik eet geen vlees dus houd ik het bij uierzalf.
Morgen denk ik Frankrijk te bereiken.

Lied van de dag: Daar gaat ze / Clouseau //

https://youtu.be/GKGgpiPOhJ8

  • 03 April 2015 - 00:07

    Jan:

    Altijd leuk om support te krijgen van mensen langs de route d.m.v. gesprekje of een vriendelijk gebaar. Tenslotte ben je alleen op pad en kun je je weleens wat "eenzaam" voelen; vooral omdat je op dit gedeelte van de route nog weinig of geen andere caminogangers zult tegenkomen. Koester deze ontmoetingen.

  • 03 April 2015 - 04:26

    Anneke:

    Eindelijk dan toch dat pelgrimsgevoel: afzien op de fiets en vervolgens slapen in een hooischuur bij de ezels! Dat gaat de goede kant op :-)

  • 03 April 2015 - 09:57

    Hans:

    Ga zo door, Guus, met fietsen en ook schrijven. De verhalen zijn mooi, ze zijn een boek in wording...

  • 03 April 2015 - 10:31

    Rob En Nell:

    We hebben weer met plezier en een lach jouw stukje gelezen!
    Vandaag (Goede Vrijdag) zal het zeker goed gaan!

  • 03 April 2015 - 10:39

    Javier:

    heel leuk om je verslagen s'ochtends aan de ontbijttafel te lezen. Je heb schrijverstalent...
    Je maakt wat mee onderweg, alleen dat al lijkt mij een geweldig ervaring !!

    Ah, zou je in het Spaanse grondgebied behoefte hebben aan een snelle vertaling...even snel
    whats uppen, ok?

  • 03 April 2015 - 15:06

    Joke:

    Ik heb nog niet gereageerd op de reisverslagen. Ik hou ze wel allemaal bij. Mijn petje voor je af, ik doe je dit niet na!

  • 03 April 2015 - 18:01

    Cor:

    Hoi Guus gaat goed man. Wel door trappen het gras groeid hard.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Guus

Deze makker is wel bekend bij degenen die mogen inloggen. Voor het overige ...... raden maar.

Actief sinds 21 Maart 2015
Verslag gelezen: 463
Totaal aantal bezoekers 24380

Voorgaande reizen:

Landen bezocht: