Dag 22 St.JPdP-Pmpl 75km/tot 1830km//22C-2BftO - Reisverslag uit Pamplona, Spanje van Guus Veire - WaarBenJij.nu Dag 22 St.JPdP-Pmpl 75km/tot 1830km//22C-2BftO - Reisverslag uit Pamplona, Spanje van Guus Veire - WaarBenJij.nu

Dag 22 St.JPdP-Pmpl 75km/tot 1830km//22C-2BftO

Door: Guus

Blijf op de hoogte en volg Guus

20 April 2015 | Spanje, Pamplona

St. Jean-Pied-de-Port - Pamplona maandag 20 april 2015
Vandaag Spanje in.
Vanmorgen vroeg vertrokken. Die wandelaars beginnen al om 06:00 uur op te staan. Dus ik ben een uur eerder wakker gemaakt. Nou ja, toen zij vertrokken waren kon ik rustig ontbijten. Toch, met lunchpakket, om 08:45 uur vertrokken. Daarna 2 1/2 uur stoempen op de pedalen om 1057 meter hoogteverschil te overwinnen. Ruim 25 km lang. Dankzij vriendje Bosch is het me gelukt. Maar pfffff, dat valt niet mee hoor. Ongeveer 5 kilometer voor de top reed ik een Franse vrouw achterop, die aan het lopen was. Even met haar gepraat. Het ging niet langer op haar fiets met 21 versnellingen. Maar goed, om 11:15 uur was ik boven.
Daarna de afdaling naar Erro. Daar lunchpakket gebruikt en toen gekozen om naar Pamplona zelf te rijden (je kunt ook buitenom). Daar heb ik geen spijt van.

Bij inrijden van Pamplona was het even niet duidelijk hoe. Gevraagd aan een meneer (wat is dat ook weer in het Spaans?) en die wees me op het fietspad naast de rivier de Arga. Als ik dat stroomafwaarts volg, kom ik vanzelf in centrum Pamplona. En zie, zo geschiedde na 4 km. Op een gegeven moment zie ik een stenen brug en vraag aan een mevrouw (wat is dat ook weer in het Spaans?) of dat richting stadscentrum gaat. Si si señor. En gelijk na brug zie ik een bordje met aanwijzing albergue de Perigrinos CASA PADERBORN. Krijg nou wat, Duitsers in Pamplona? Dat is toch uit 1936, de luchtaanval op Guernica (schilderij van Picasso). Ik besluit er heen te gaan (250 meter). En zie, het is de gemeentelijke albergue van Pamplona, die gerund wordt door zusterstad Paderborn uit Duitsland.

Daar aangekomen word ik aangesproken door een heer van mijn leeftijd , met een bordje Norbert op de borst. Hij spreekt mij aan in het Nederlands. Hij is vrijwilliger, samen met Simone, die om toerbeurt de albergue runt. Hij komt oorspronkelijk van een van de Duitse Waddeneilanden (Juist) maar nu uit Paderborn. Hij spreekt werkelijk perfect Nederlands, Claus had er wat van kunnen leren. Hoewel het pas 15:00 uur is en er eigenlijk voor fietsers pas vanaf 17:00 uur plaats is, geven zij me gewoon een slaapplek. Voor de prijs van €8,50 inclusief ontbijt. Ja , de wonderen zijn de wereld nog niet uit.

Na douchen en omkleden ga ik in de tuin wat met Wifi doen (geen digitale kranten lezen, alleen downloaden). Daar raak ik in gesprek met een Belg, Diederik uit Wetteren. Wat blijkt, zijn zoon heeft Chinees gestudeerd, heeft ook in China gewerkt, maar is daar een beetje op afgeknapt en nu weer terug in België. Ook vertel ik over mijn Chinese kant (dus Frits in dit geval) en hij vertelt dat hij regelmatig in Hongkong, Shenzen en Guangzhou komt. Wat blijkt, Diederik is als onderwijzer begonnen, later in zaken (confectie, spijkerbroeken) gegaan en daarna in de handel in zeep gegaan. Laat hij in China maken en verkoopt dat in Europa.
Hij wandelt in 6 weken van St. Jean naar Compostela, maar wil ook graag eens met zijn vrouw. Daarom lijkt zo'n vervoermiddel als het mijne, met een moteur, hem wel wat om dat samen te gaan doen.

Ik krijg van Norbert een voordeelcoupon om in de stad te gaan eten. Ik ga eerst een rondje citadel doen en verdomd, Pamplona is een heel aangename stad. Hier staat de grote arena waar de stierengevechten plaatsvonden en waar Hemingway over geschreven heeft in zijn boek The sun also rises. Nu worden er geen gevechten meer gehouden, maar vindt de jaarlijkse stierenrace door de stad plaats waarbij jongeren voor de stieren uitrennen richting arena. Ik ga ook nog even langs bij café Iruna, waar Hemingway altijd zat.

Daarna richting eettent. Ik kom daar aan en bestel (hitte hè) een biertje. Als hij het op tafel zet vraagt de ober (mij valt op dat, anders dan in Nederland, in Spanje maar zeker ook in Frankrijk de bediening heel vaak mannen van midden veertig zijn) of ik pelegrino ben en dan het speciale menu wil. Si si. Dat is dan voorgerecht (rijst met tomatensalsa en gebakken ei plus brood), hoofdgerecht ((gebakken vis in de grootte van 2 x lekkerbekje met sla en mayonaise met brood) en nagerecht (flan met slagroom). Daarbij wordt neergezet 1 (hele!) fles rode wijn plus 1 liter water. En dit alles vrienden, voor de prijs van €9,95. De wijn heb ik voor de helft leeggedronken. Ik moet morgen ook nog verder.
Voorts nog kaarten gekocht plus postzegels (woordenboek vergeten, maar timbros naar Franse timbres werkt) om aan familieleden die niet op internet zijn aangesloten te zenden.

Morgen is het hier weer om 06:00 uur reveille, dus weer vroeg naar bed.

Lied van de dag: Borriquito come tu /Perete //

https://youtu.be/pcFBt8W847U

  • 20 April 2015 - 22:02

    Gerda:

    Dag 22......Volgens mij lig je goed op schema.
    Misschien bevalt het reizen zo goed dat je samen
    met Anneke een nieuwe uitdaging aangaat naar Rome!

  • 20 April 2015 - 23:16

    Javier:

    bienvenido a mi pais !!
    Even vertalen : Meneer : Señor
    Mevrouw : Señora
    Postzegels : Sellos

    Ik ben ooit in Pamplona gewest, niet ten tijde van de Sanfermines 7 juli, dat niet. Ik vond het een zeer levendig stad, het heeft veel te bieden.
    Guus, het Koemarkttoernooi was zeer geslaagd en mijn toespraak ook...
    Geniet van Spanje !!!

    Javier

  • 21 April 2015 - 04:24

    Anneke:

    Pamplona klinkt als een feest en moet een feest zijn om na zo'n bergbeklimming binnen te rijden. Er is een handige vertaal website www.vertalen.nu! Richting is dirección en centrum is centro (dat kun je zelf wel verzinnen); linksaf is a la izquierda en rechtsaf is a la derecha (wordt al iets moeilijker). Succes en los pedales!

  • 21 April 2015 - 10:53

    Menno:

    ¡ Hola señor Guus! Als ik dit zo lees, blijft Spanje zeker ons favoriete vakantieland. Enne... een dame is una señora.
    Saludos, Menno y Marja

  • 21 April 2015 - 14:52

    Sonja Schukking:

    Hola Guus,
    Ik ben een beetje jaloers dat jij zo relaxed rond toert in Spanje,dat zou ik ook wel willen !!!
    Javier heeft met het Koemarkttoernooi goed gesproken in jouw plaats en....... gelukkig is alles goed verlopen.
    Hoeveel dagen heb je nog te gaan in dat mooie Spanje?
    Ik wens je nog veel fijne fietsdagen !!

    Groeten, Sonja

  • 21 April 2015 - 17:05

    Rob En Nell:

    Goed hoor Guus! Petje af!
    We hebben weer genoten van je verhaal en jouw ervaringen.
    Op de fiets ontmoet je nog eens iemand.
    Succes met het vervolg!

  • 21 April 2015 - 23:11

    Jan:

    Klasse Guus, vooral veel bewondering voor de hoogte kilometers die je gereden hebt. Geweldig om daarna Pamplona binnen te rijden!! Bedevaart- pardon fietsersmaaltijd ziet er niet verkeerd uit.
    Om met Ramses te eindigen: zing, bid, huil, vecht en bewonder! Succes.
    Jan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Guus

Deze makker is wel bekend bij degenen die mogen inloggen. Voor het overige ...... raden maar.

Actief sinds 21 Maart 2015
Verslag gelezen: 358
Totaal aantal bezoekers 24382

Voorgaande reizen:

Landen bezocht: