Dag 25 StDmg-Brg 92 km/tot 2092km//22C-4BftZ2 - Reisverslag uit Burgos, Spanje van Guus Veire - WaarBenJij.nu Dag 25 StDmg-Brg 92 km/tot 2092km//22C-4BftZ2 - Reisverslag uit Burgos, Spanje van Guus Veire - WaarBenJij.nu

Dag 25 StDmg-Brg 92 km/tot 2092km//22C-4BftZ2

Door: Guus

Blijf op de hoogte en volg Guus

24 April 2015 | Spanje, Burgos

Santo Domingo de la Calzada - Burgos donderdag 23 april 2015
Bleek gisteravond dat de albergue geen dekens ter beschikking stelt. Ze gaan er van uit dat een pelegrino een slaapzak bij zich heeft. Nou ja, ik niet dus, ik heb alleen een lakenhoes. Goed, dat was dus een kwestie van creatief de nacht ingaan. Zo dus (schone) sokken aan en sweater etc. over lakenhoes heen. En dat in een wat wankel dubbelbed beneden. Geen lekker nachtje dus.
Vanochtend om 06:00 uur begon het opstaan. Ik ben zelf tegen 07:00 uur opgestaan, gewassen en aangekleed en een eigen ontbijtje (want dat had ik gisteren al voorzien) klaargemaakt.
Om 08:00 uur moest de zaal ontruimd zijn. Ik was klaar, moest alleen beneden (ik zat op de 2e verdieping) nog mijn fiets gereed maken om de tassen op te tuigen. Toen ik mijn fiets van slot had stonden mijn tassen al buiten de deur! Gewoon eruit gebonjourd.
Met mij waren er nog als vertrekkende fietsers 2 Nederlandse dames, 2 Amerikaanse meiden en een jongen op een trekking bike als de mijne (maar dan zonder Bosch).

Het is fris deze morgen, ik rijd door lichte nevel. De adem komt met wolkjes uit mijn mond. Het is zo'n 5 C. Zo rond 11:00 uur is de nevel weg en wordt het half bewolkt. Best prettig om te rijden. Het wordt een rit door een mooi heuvelachtig landschap. Best wel met pittige hellingen en stevige afdalingen, maar op langere stukken, niet van die korte steile stukjes. Allengs stijgt de temperatuur ook tot een goede 20C.
Na de middag zie ik op een helling vlak bij de weg waarop ik rijd een hele groep gieren (denk ik). Licht tot donkerbruin met een hele donkere kop. Zijn dat lammergieren? Ik stop en ga ze fotograferen. Maar ja, voordat de IPad gereed is zijn ze al opgestegen. Dan maar foto van rondcirkelende gieren.

Krijg per mail bericht dat kleindochter Mia voor het eerst zelf los aan het stappen is. Leuk om dat te weten, de eerste eigen stapjes in een te ontdekken wereld. Ik zet ook stappen (nou ja, ik trap) in een ontdekkingsreis, maar lig wel 2 generaties op haar voor.

Ik kom zo tegen 15:00 uur in Burgos aan. Ik heb van Jan een adres van een hotel gekregen, waar ik heen wil. Want na de ervaring van afgelopen nacht wil ik wel weer eens lekker een kamer voor mezelf. Ik rijd naar het centrum van de stad om bij de toeristeninfo wat gegevens op te halen. Zit bij de kathedraal, maar pas om 16:00 uur open. Wel ontmoet ik de fietser met de trekking bike van vanmorgen, nu in het gezelschap van 2 anderen. Zij allen blijken Brazilianen te zijn en gaan vanaf nu gezamenlijk optrekken naar Compostela.

Dan maar naar hotel Los Braseros. Ik kan het echter maar niet vinden. Ook al zegt de GPS: bestemming bereikt, ik zie het niet. Dan maar aan en taxichauffeur gevraagd. Die loopt 50 meter met me mee naar de ingang en ... het hotel blijkt Centro te heten, onderdeel van de keten Los Braseros.

Nou ja, receptioniste ontvangt me vriendelijk. Na inchecken leidt ze me achter het hotel om om daar via een goederenlift mijn fiets in de ondergrondse parkeergarage te stallen. Lift vlakbij, dus alles makkelijk naar kamer te brengen.
Heerlijk, een groot schoon bed met een fraaie douche, het leven kan ook weer leuk en makkelijk zijn. Na ook nog kleren gewassen te hebben tijd om stad te verkennen.

Ik vond al dat er merkwaardig veel winkels dicht waren in de stad. Maar ja, zoals ik nu ook ontdekt heb dat in Spanje de restaurants pas vanaf 19:00 uur of later opengaan, denk ik dat dat ook met winkels zo is. Maar nee, de receptioniste legt uit dat het vandaag de nationale feestdag van de regio Burgos is. Iedereen vrij, winkels dicht. Trouwens, ik heb mijn schema van eten aangepast aan de gewoontes hier. Dus lunch om 12:00 uur en dan om 16:00 uur nog een soort nalunch.

Het is prachtig mooi weer om Burgos te bekijken. Ondertussen 24C. Ik kan maar een klein deel van de stad bekijken, o.a. de gigantische kathedraal. Je kunt hier zeker een of meer dagen doorbrengen om al die historische schatten te zien.
Daarna terug naar hotel en daar de maaltijd gebruikt. Doet wel goed als alles weer eens voor je neergezet wordt.

Lied van de dag: What goes up must go down (Spinning Wheel) / Blood Sweat and Tears //

https://youtu.be/qi9sLkyhhlE

  • 24 April 2015 - 09:04

    Nelleke:

    Guus, je doet het geweldig.
    genieten van je verslagen.
    gr. Irene en nelleke

  • 24 April 2015 - 09:49

    Menno:

    Hoi Guus,
    Even een tip. De meeste Spanjaarden eten tussen de middag hun comida (warme maaltijd). Je kunt terecht in restaurants zo tussen 13.00 tot een uur of 16.00. Menu del dia is goed en goedkoop. aan het eind van de middag (na hun werk) drinken ze wat eten een hapje er bij. Meestal is het avondeten minder uitgebreid, maar ook dat is weer een warme maaltijd. De restaurants serveren 's avonds meestal zeker niet vóór 21.00 uur (je kunt dan geen menu del dia krijgen en bent dan ook duurder uit). Dus voor ons Nederlanders is het handiger om 's avonds vanaf een uur of 22.00 nog maar een tapas te gaan eten. Menno

  • 24 April 2015 - 09:50

    Jan:

    Burgos is inderdaad een mooie stad. Was een van onze pleisterplaatsen op weg naar Portugal. Lijkt me heerlijk om weer te genieten van enige luxe na alles wat "je jezelf aandoet!" Het blijft natuurlijk wel een topprestatie Guus. Mooie ervaring je kleindochter de eerste stappen en jij ruim 2000km verder. Bijzonder ook om te lezen dat je veel lotgenoten uit alle delen van de wereld op je reis tegenkomt. Succes Lia & Jan

  • 24 April 2015 - 10:01

    Jan:

    Had nou maar in St. Domingo je intrek genomen bij "de nonnetjes'. Maar ja, je bent nu weer een ervaring rijker. 'k Heb in Burgos ook een tijdje moeten zoeken naar hotel Centro. Nu ik het toch over slaapadressen heb. Op je route kom je ook in El Burgo Ranero. Daar bevindt zich hostal "El Peregrino".
    Daar hebben Frits (in 2008) en ik (in 2014) geslapen. Als het in jouw routeschema past; ben je min of meer aan ons schatplichtig - vinden wij - om daar ook de nacht door te brengen. 'k Wens je een voorspoedige rit over de Meseta.

  • 24 April 2015 - 11:09

    Carla Alberts:

    Hallo, Guus.
    Ik zit te genieten van je verslagen. Ik volg de rit op de kaart. In een woord, geweldig.Guus, kom wel heelhuids terug . Groetjes, Carla.

  • 24 April 2015 - 19:11

    Jorrit, Kristy & Mia:

    Gisteren tijdens een etentje met oud collega's verteld over je reis, ze vinden het erg bijzonder dat je dit doet! 2 van ze fietsen ook, maar zo'n 100km per dag vinden zij echt heel veel! :)

  • 25 April 2015 - 02:17

    Dineke Brun:

    I very much enjoy your daily adventures!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Guus

Deze makker is wel bekend bij degenen die mogen inloggen. Voor het overige ...... raden maar.

Actief sinds 21 Maart 2015
Verslag gelezen: 297
Totaal aantal bezoekers 24374

Voorgaande reizen:

Landen bezocht: