Dag 26 Brg-CrdlC 94km/tot 2186km//18C-2BftW - Reisverslag uit Carrión de los Condes, Spanje van Guus Veire - WaarBenJij.nu Dag 26 Brg-CrdlC 94km/tot 2186km//18C-2BftW - Reisverslag uit Carrión de los Condes, Spanje van Guus Veire - WaarBenJij.nu

Dag 26 Brg-CrdlC 94km/tot 2186km//18C-2BftW

Door: Guus

Blijf op de hoogte en volg Guus

24 April 2015 | Spanje, Carrión de los Condes

Burgos - Carrión de los Condes vrijdag 24 april 2015
Niet alleen is het hotel Centro goed om te slapen, ook is het ontbijt voortreffelijk. Ik ben nr. 2 en er staat werkelijk een scala aan heerlijkheden. Moet oppassen mezelf niet te buiten te gaan (doe ik ook niet) maar ik vul mijn voorraad voor de proviand doos goed aan met allerlei bakjes en zakjes jammetjes plus diverse bakjes Danone alsmede verpakte cakejes. Betaal ik toch voor!

Bij het verlaten van Burgos wil ik een foto maken van de stadspoort. Terwijl ik de IPad in stelling breng vraagt een jongedame (met een cello op haar rug) of ze mij er op moet zetten. Aan haar durf ik mijn toestel wel toe te vertrouwen. Wat blijkt, ze is Duitse, is ooit op stage geweest bij het conservatorium van Burgos. Na afronding van haar studie in Duitsland kon ze aan de slag bij het orkest van Burgos en tevens les gaan geven aan datzelfde conservatorium. Bedankt en vandaar nu eens een foto met mezelf er op.
Daarna in één ruk Burgos uitgereden. Ik begin het zowaar te leren om de kaart goed te lezen.

Vandaag is een dag van doorsteek over uitgestrekte vlaktes, de Mesta. Hier en daar een beetje stijgen en dalen, maar over het algemeen rijd ik tussen uitgestrekte landbouwgebieden. En ..... het is blijkbaar mijn dierendag. Zo begint het met een hert dat een eind voor me uit rent. Nu staat om de haverklap op borden "recuerde" (betekent iets van "pas op" denk ik) met daarop een hert dat sierlijk springend je weg kan oversteken. Nou, deze kent dat bord niet. Na een paar honderd meter rent hij met zijn snufferd recht tegen een omheining aan in plaats van er overheen te springen. Gelukkig staat hij of zij snel weer op en rent langs de omheining weg van de snelweg. Geen hertenbiefstuk dus vanavond (al eet ik als vegetariër sowieso geen vlees).
Daarna rent er een aantal konijnen (witte staartjes parmantig omhoog) voor mij weg het veld in.

Verder ook vogeldag. Voor het eerst sedert Frankrijk hoor ik weer onnoemelijk veel leeuweriken. En .... ik zie er enkele zitten op paaltjes en takken terwijl ik er langs rijd. Mooie vogeltjes (iets kleiner dan lijster met mooi beige verenpak) en ze twitteren heel aandoenlijk. Op een gegeven moment is er voor mij eentje al zingend aan het opstijgen en hij blijft dat een paar minuten in mijn zicht doen totdat ik hem nog wel hoor, maar niet meer zie.
En dan schieten er om de haverklap vogels (bruin verenpak) uit de wegberm weg, waarvan ik niet weet of het nou patrijzen of kwartels zijn. Nou ja, wat doet het er ook toe.

Ik rijd vandaag wel langs een hoop historie. Het staat allemaal in mijn reisgids beschreven, dus dat ga ik hier niet herhalen. Maar er ligt hier voor duizenden jaren geschiedenis op mijn weg. Het is ondoenlijk om bij elk dier dingen stil te staan. Kom je nooit in Santiago aan!
Overigens, zie foto, hebben ze in Spanje echte waterkanonnen. Op een gegeven moment zie ik van veraf enorme waterstralen. Als ik in de buurt kom zijn ze gestopt. Wat blijkt, uit een langsstromend kanaal valt water in een kelder. Daaruit wordt het water opgepompt en met straalpijpen in een voorraad bassin gespoten. Bijzonder.

Hoewel doel vandaag Frómista is, rijd ik daar om 15:00 uur aan voorbij; het loopt lekker (de hele dag is het bewolkt, ongeveer 18C en licht windje, nu echter wel tegen; de westenwind is hier geen vriend. Namiddag kom ik aan in Carrión de los Condes. Ik rijd aan op een hostal (kruising tussen hotel en B&B) genaamd Santiago. Ontvangst door Spaanse schone die uitstekend Frans spreekt, er is nog wel een kamer voor mij beschikbaar. Ze laat hem eerst zien, prima, ziet er met aparte salle des bains inclusief bidet (badkamer) goed verzorgd uit. Kost €35 zonder ontbijt. Maar, zegt ze, in de plaatselijke restaurants kun je voor €2 tot €3 ontbijten. Ook wijst ze me een paar restaurants aan waar je voor €10 het menu van de dag van 3 gangen plus brood en wijn kunt verkrijgen. Uitgeprobeerd (natuurlijk pas na 20:00 uur) en ja, dat is goed te doen. Overigens zitten er voornamelijk pelegrinos zoals ik, mannen met baarden van 60 plus, al dan niet met haar, met rode jasjes of truien en idem dito vrouwen (dan wel zonder baard en met haar). Overigens is mijn fleece blauw.

Vooraf bezoek ik de opbouw van de plaatselijke landbouwtentoonstelling plus fancy fair, die morgen plaats vindt. Werkelijk een keur aan zeer grote machines,veel van het merk Claas. Kleine Frits (B) zou er zijn hart hebben kunnen ophalen.

Goed, er is hier ook tv (heb ik trouwens niet nodig) en zoals overal in zowel Frankrijk als dus ook hier: 88 zenders waarvan 87 in Spaans en 1 Engels (BBC World).

Morgen naar Villacelama (iets voor León).

Lied van de dag: Kodaline / One day //

http://youtu.be/LE7KVkm_YFU

  • 24 April 2015 - 22:37

    Amy:

    volg ademloos jouw vorderingen, zo'n accu is dus prettig kennelijk. geniet van de toeristische informatie.
    pet af!

  • 24 April 2015 - 23:08

    Javier:

    hoi Guus , hier is je vaste vertaler weer...

    Recuerde, in verband met het bordje van de herten, kan je het beste vertalen als

    " denk er aan "

    Als je zo door gaat ben je al gauw in Santiago. Bij de Basiliek moet je de botafumeiro niet missen...






  • 25 April 2015 - 00:48

    Gerda:

    Is weer een gezellig verslag om te lezen.
    Morgen weer uitgerust verder op je bijzondere reis.
    Lees in je verslag dat je vandaag weer volop genoten hebt.

  • 25 April 2015 - 02:47

    Anneke:

    Pas op voor de grote boze wolf :-) Toon op kaart: staat de Chinees niet toe ;-( , maar zie op mijn eigen kaartje je route. Vanaf nu alleen maar westenwind, maar je hebt nu spierkracht ontwikkeld, dus is vast geen punt!

  • 25 April 2015 - 09:37

    Rob En Nell:

    Wat een vrolijk verhaal met de dartelende dierenwereld om je heen!
    We genieten tijdens ons kopje koffie mee!!

  • 25 April 2015 - 10:30

    Jorrit, Kristy & Mia:

    Wat een heerlijke dag om mee te maken, grappig van dat hert. :)

  • 25 April 2015 - 13:26

    Menno:

    Marja leest ook mee. Wil nu plotseling ook een fiets met accu!

  • 26 April 2015 - 14:10

    Truus Bakkenes:

    Hoi Guus ,
    Wat goed zeg waar je mee bezig bent.
    Elke avond kijk ik uit naar je verhaal erg leuk om te lezen.
    Geniet nog verder met je tocht je bent er bijna

Tags: hert, Claas, Carrión

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Guus

Deze makker is wel bekend bij degenen die mogen inloggen. Voor het overige ...... raden maar.

Actief sinds 21 Maart 2015
Verslag gelezen: 316
Totaal aantal bezoekers 24382

Voorgaande reizen:

Landen bezocht: