Dag 28 MnsdlM-Ast 78km/tot 2348km//12C-3BftW - Reisverslag uit Astorga, Spanje van Guus Veire - WaarBenJij.nu Dag 28 MnsdlM-Ast 78km/tot 2348km//12C-3BftW - Reisverslag uit Astorga, Spanje van Guus Veire - WaarBenJij.nu

Dag 28 MnsdlM-Ast 78km/tot 2348km//12C-3BftW

Door: Guus

Blijf op de hoogte en volg Guus

26 April 2015 | Spanje, Astorga

Mansilla de las Mulas - Astorga zondag 26 april 2015
Het verhaal van gisteren is nog niet klaar.
Nadat de heren, die mij aanboden mee te gaan voor een avondje uit (wat ik afsloeg), vertrokken waren wordt mij de maaltijd voorgeschoteld door de bazin van El Gallo. Vooraf (Primera) een salade met eieren, tomaten en tonijn. Brood en een hele fles wijn er bij (die ik zoals gebruikelijk voor hooguit de helft opdrink). Vervolgens (Secundo) vis met frites. Wat voor vis het is, ...... ik denk forel. Maar het lijkt er sterk op dat de forel (in zijn geheel, dan wel schoongemaakt) samen met de frites in een keer in de frituur is gegooid. Resultaat: de vis is mooi bruin gebrand, de frites niet gaar en moddervet. Señora is een zeer vriendelijke dame, keukenprinses moet ze nog worden. Als toetje (Postre) krijg ik huisgemaakte vanillepudding met een maria biscuitje in het midden. Dit moet wel bijna een nationaal gerecht zijn in Spanje, want dat staat telkens op het menu. Maar hoe dan ook, na een lange koude fietstocht lust je wel wat.
Vervolgens met señora afgesproken dat het morgenochtend om 08:00 uur tijd voor desayuno (ontbijt) is.

Na het eten ga ik terug naar mijn kamer en om 19:00 op bed nog wat lezen. Om 21:30 uur word ik wakker, kleed me om en ga weer slapen. Ik word de volgende ochtend om 07:00 uur wakker. Dus 12 uren geslapen, kwam zeker wat tekort.
Om 08:00 uur sta ik voor de comedor (eetzaal) maar die is op slot. Ik rammel wat aan de deur, ga eens naar buiten en kom terug. Daar is de baas, duidelijk rechtstreeks uit zijn bed gestuurd door señora om mij van ontbijt te voorzien. Dat wordt dan 1 kop koffie met 3 cakes uit cellofaan. Nou ja, je hebt een bodem nodig en de koffie is werkelijk prima al begrijpt de baas echt niet dat ik die 'sine leche' (zonder melk) drink.
Terwijl ik dat nuttig gaat hij mijn fiets halen. Hij zet hem voor de voordeur en bekijkt op zijn hurken aandachtig alles. Als mijn eten op is ga ik naar hem toe. In het Spaans en terug in het Nederlands (en dat gaat dus nu tussen ons met vele gebaren) leg ik hem uit wat en hoe e.e.a. werkt. Aha, sensoren, ja ja. Señor is van beroep mechanico (monteur) en snapt het, ook dat het werkt met pedaalslag en pedaalkracht. Ik wijs hem op het merk van de motor en hij zegt: Bosch, Alemania, Merkel. Opmerkelijk hoe de gewone Spanjaard zo'n combinatie maakt. Angela Merkel is werkelijk tot in alle hoeken en gaten bekend.

Na voor een zeer schappelijke prijs afgerekend te hebben (overnachting plus ontbijt €25, maaltijd €10) vertrek ik. Het heeft vannacht behoorlijk geregend (al heb ik daar niks van gemerkt) en het is zeer fris. Maar wel droog, en dat blijft het uiteindelijk de hele dag. Wel de hele dag westwaarts en westenwindje tegen. De route voert naar dan wel onderlangs León. Ik besluit die onderlangs te nemen. Ik rijd daarmee door wijngebieden van voor mij onbekende streken. Maar het ziet er allemaal wel goed uit. Opvallend is dat de wijnstokken hier nu pas hun eerste blaadjes laten zien, maar ja, je zit hier ook wel op 800 meter hoogte. Ik kom langs een heleboel in de bergwanden uitgegraven bodegas (opslagplaatsen voor wijn). Wel apart.
Ook kom ik veel ooievaars en ooievaarsnesten tegen. Als ik van allen die ik gezien heb nog een kleinkind ga krijgen staat er nog veel te gebeuren.

Doel vandaag is Astorga. Ik bel daar rond de middag het hotel, dat op het lijstje van Jan staat. Bespaart me een hoop gezoek en met de albergues heb ik het wel gehad. Ja, er wordt een kamer voor me gereserveerd in hotel Gaudi.
Omdat ik morgen de Cruz de Ferro (1504 meter hoog) overheen moet besluit ik een kilometer of 5 vóór Astorga mijn ketting schoon te maken en te smeren. Net ben ik daar mee klaar of een groepje van 4 fietsers komt aanrijden en stopt. Vragen, direct in het Nederlands, of ik pech heb. Ik leg uit wat ik doe. OK, zij zijn 4 fietsers uit Reeuwijk / Stolwijk en vanuit Bordeaux gestart. Als ik dan een elektrische aandrijving heb, zij hebben een auto met zich meerijden waar de bagage in zit. Staan we weer gelijk. Er is er een bij die op een vouwfiets rijdt. Daarmee is hij helemaal bij St. Jean de Pyreneeën overgegaan. Zij rijden vandaag tot halverwege de Cruz de Ferro en denken donderdagavond in Compostela te zijn. So do I, dus mogelijk tot ziens.

In Astorga kom ik in het hotel dat letterlijk naast de kathedraal en tegenover het door Gaudi ontworpen en in 1893 in gebruik genomen bisschoppelijk paleis te logeren. Het is nu een museum dat dagelijks geopend is van 10:00 uur tot 14:00 uur. Lekker handig voor al die wandelaars en fietsers die meestal tegen 16:00 uur aankomen.
Na incheck, stallen fiets en omkleden rondje door stadje gemaakt. Werkelijk alleraardigst. In restaurant naast hotel lichte maaltijd van salade (inderdaad met tonijn) en patatas bravas (lekker pittig zeg) genoten met wat rosado (rosé).
Morgen dus de berg over en dan naar Ponferrada (of verder als ik nog puf heb).

Lied van de dag: Go West / Pet Shop Boys //

http://youtu.be/SezoGW_z9w0

  • 27 April 2015 - 09:39

    Rob En Nell :

    Het is dus verder dan de 2250 km die wij dachten (en eerder hadden gezien op een bordje).
    En vandaag nog een flinke pas over!
    We hebben vandaag de vlag uitgehangen, ook voor jouw prestaties een beetje Guus!
    Petje af hoor!

  • 27 April 2015 - 11:57

    Maartje En Henk:

    Wij volgen je op de voet. De vele ontmoetingen maken het interessant en dat herkennen wij van onze wandelingen. Het liedje van de dag is ook zeer bekend voor ons. Soms wilden we er wel vanaf gedurende de dag maar dat lukt niet! Heb jij dat ook wel eens? De eindstreep is in zicht: hulde.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Guus

Deze makker is wel bekend bij degenen die mogen inloggen. Voor het overige ...... raden maar.

Actief sinds 21 Maart 2015
Verslag gelezen: 368
Totaal aantal bezoekers 24382

Voorgaande reizen:

Landen bezocht: