Dag 29 Ast-VilfrdB 77km/tot 2425km//10C-4BftNW - Reisverslag uit Villafranca del Bierzo, Spanje van Guus Veire - WaarBenJij.nu Dag 29 Ast-VilfrdB 77km/tot 2425km//10C-4BftNW - Reisverslag uit Villafranca del Bierzo, Spanje van Guus Veire - WaarBenJij.nu

Dag 29 Ast-VilfrdB 77km/tot 2425km//10C-4BftNW

Door: Guus

Blijf op de hoogte en volg Guus

27 April 2015 | Spanje, Villafranca del Bierzo

Astorga - Villafranca del Bierzo maandag 27 april 2015
Poeh héé, wat een dag. Dacht ik met de oversteek van de Pyreneeën wel de moeilijkste bult gehad te hebben, nou dat valt nog te bezien.

Vanochtend vlotjes vertrokken uit Astorga. Droog, licht bewolkt en iets boven de 10C. Vandaag voert de tocht naar de top van de Cruz de Fer. Dat is een ijzeren kruis op het hoogste punt van de Camino de Santiago, de weg naar Santiago. Het is een soort markeringspunt, als je als pelegrino dit gehaald hebt, nou dan kom je er wel. Ligt op 1504 meter hoogte. Maar je begint op 800 meter, dus 700 meter te overwinnen.
De oversteek van de Pyreneeën begint op 150 meter en gaat tot 1050 meter. Is dus 900 meter. Nou ik kan zeggen dat die van vandaag een stuk meer moeite heeft gekost. Na een wat geleidelijke aanlopende klim werden de stijgingsstukken allengs venijniger. Allemachtig, wat heb ik zitten stampen om die berg op te komen. En koud dat het wordt onderweg. Elke 100 meter daalt de temperatuur een graad. Als ik na 28 kilometer de top bereik is het nog maar 2 graden. En mistig, ik rijd gewoon in de wolken.

Nadat ik op de top mijn steentje uit Purmerend heb gelegd (oud gebruik, daarmee werp je je zonden van je af. Nou heb ik die niet, maar goed, kwaad kan het ook niet) ga ik dalen. Denk ik, want na 100 meter omlaag gaat het nog eens naar bijna 1500 meter. Goed, daarna begint een echt steile afdaling van 15 kilometer, maar koud ..... Als ik beneden ben ga ik eerst in het portaal van een kerk wat eten en daarna een kwartier opwarmen in de zon.

Daarna rijd ik de grote stad Ponferrada in. Ik breng een kort bezoek aan de machtig grote Tempeliersburcht en haal een stempel in mijn pelgrimspaspoort. Ik besluit om door te rijden naar Villafranca del Bierzo (op 510 meter hoogte). Want .... dat ligt aan het begin van de klim naar Alto de Cebreiro (1300 meter hoogte) en de Alto do Poio (1335 meter hoogte). Staat me dus morgen nog wat te wachten. Maar goed, we gaan Galicië in, daar waar Compostela ligt

Dus daarom nu maar veel en lang op bed. Want, zoals Joop Zoetemelk al zei, de Tour win je bed. En een lichte maaltijd zonder fles wijn. Nou ja, het zal waarachtig wel gaan.
Geeft gelijk de mogelijkheid de vraag te stellen wat die bordjes in de berm met de tekst: "coto privado de caza" betekenen.

Lied van de dag: Un canto a Galicia / Julio Iglesias //

http://youtu.be/7pB0fKhimBI

  • 27 April 2015 - 22:09

    Jan Karmiggelt:

    Prive jachtgebied.
    Daar staat dit bordje voor.

    Groetjes en sterkte met de klim,
    Jan

  • 27 April 2015 - 23:21

    Jan:

    Morgen nog een pittige trip naar Cebreiro en Alto de Poio met machtige vergezichten. 'k Heb nog een tip om te overnachten. Bij Tricastela - 1,5 km. van de weg af - bevindt zich een ecologische alberque. De eigenaar is een Nederlandse pelegrino getrouwd met een Italiaanse. Nog een paar dagen en je bent in Santiago. Ga je ook nog naar Finisterre? Groetjes en geniet van de laatste dagen op de camino.

  • 28 April 2015 - 01:04

    Caminofrans:

    Ola Guus,
    Wat een pragtiche fietstocht maak je!! En dan helemaal vanaf thuis, faar neem ik mijn petje voor af. geniet nog maar van het laaste stuk! :-)
    Gegroet,
    Bom Caminho
    Caminofrans

  • 28 April 2015 - 10:34

    Rob En Nell:

    Het zal zwoegend gegaan zijn naar boven. Het zijn de laatste loodjes die...
    De man met de hamer staat ergens altijd te wachten zeggen we meestal bij een marathonloop.
    Maar je hebt weer gefikst hoor, geweldige prestatie!
    Kracht na (ijzeren) kruis voor de volgende beklimmingen!

  • 28 April 2015 - 20:43

    Jorrit, Kristy & Mia:

    Wij hebben koningsdag heel anders meegemaakt, anders dan zoals voorspeld, was het hier heel mooi zonnig weer. Lekker wandelen en snuffelen op de vrijmarkt. Een hobbel koe gekocht voor €3! Maar Mia vindt 'm nog een beetje eng om erop te zitten, koetje aaien en knuffelen vindt ze wel heel leuk. :) Geniet van de laatste kilometers fietsen.

  • 02 Mei 2015 - 15:33

    Rob En Nell:

    Wij krijgen de laatste berichten (vanaf 28 april j.l.) niet meer door.
    Nemen aan dat je goed bent aangekomen?!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Guus

Deze makker is wel bekend bij degenen die mogen inloggen. Voor het overige ...... raden maar.

Actief sinds 21 Maart 2015
Verslag gelezen: 348
Totaal aantal bezoekers 24382

Voorgaande reizen:

Landen bezocht: